وبلاگ

بلیچینگ

دلیل کاهش طول عمر لمینت دندان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید

دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان چیست؟ امروزه افراد بسیاری هستند که از ظاهر دندان‌های خود احساس رضایت ندارند و نواقصی را در طرح لبخندشان احساس می‌کنند. این افراد به توصیه دندان‌پزشک اقدام به انجام لمینت دندانی می‌نمایند.

این روش درمانی به ‌منظور به بود ظاهر و زیباسازی دندان‌ها انجام می‌گیرد. لمینت دندان در واقع یک روش برای زیباسازی دندان‌ها به ‌حساب می‌آید که به کمک آن می‌توان عیوب ظاهری دندان‌ را پوشش داد. لمینت دندانی از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است؛ اما با این وجود یک روش دائمی نخواهد بود و با گذر زمان افراد باید برای تعویض آن اقدام کنند.

دلایل متعددی می‌توانند سبب کاهش طول عمر این روش زیبایی گردند؛ اما دلایل کاهش طول عمر لمینت چیست؟ پیش از اقدام برای انجام لمینت بهتر است که با این دلایل آشنا شوید.

معرفی مختصری از لمنیت دندان

لمینت یا ونیر دندان به نوعی روکش بسیار طبیعی و هم‌رنگ دندان‌ها می‌گویند که با هدف به بود ظاهر سطح دندان‌ها به ‌کار برده می‌شود. در واقع لمینت می‌تواند به ‌راحتی رنگ، اندازه، شکل یا طول دندان‌های شما را تغییر دهد و به یک فرم دلخواه تبدیل نماید. انجام این روش نه تنها سبب زیبایی دندان‌های شما می‌گردد، بلکه استفامت دندان را نیز افزایش خواهد داد. همچنین با پرکردن فضاهای خالی یا برطرف کردن سایر عیوب دندانی ظاهر منظم و هماهنگ‌تری را از دندان‌های شما به نمایش خواهد گذاشت.

لمینت دندان را از دو جنس پرسلن یا کامپوزیت زرین تهیه می‌کنند. کیفیت لمینت‌های پرسلن یا چینی به نسبت کامپوزیت زرین بهتر است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد لمینت دندان همچون شباهت بسیار آن با خود دندان سبب شده که امروزه بسیار مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است برای انتخاب جنس لمینت دندان به دندان‌پزشک مراجعه نمایید و از وی مشورت بگیرید.

عوامل موثر بر کاهش طول عمر لمینت دندان

پیش از این‌که اقدام به انجام لمینت دندان کنید، بهتر است از میزان طول عمر و عوامل دخیل در آن اطلاع داشته باشید‌. لمینت دندانی در حالت کلی بین ده تا بیست سال دوام و ماندگاری خواهد داشت. طول عمر دقیق لمینت دندانی به میزان مراقبت‌ شما از آن‌ها وابسته است. در صورتی که فرد به یک‌سری نکات توجه داشته و در رعایت آن‌ها کوشا باشد، می‌تواند به ‌صورت طولانی مدت از مزایای لمینت دندان بهره‌مند شود؛ چراکه با رعایت نکات ضروری، دیگر آسیبی متوجه دندان‌های فرد نخواهد شد. در شرایطی که افراد متوجه بروز مشکلی در لمینت دندانی خود شوند، باید سریعا به دندان‌پزشک مراجعه نموده و برای انجام درمان‌های فوری مرتبط با آن اقدام نمایند. از جمله عوامل موثر بر طول عمر لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

.

  1. عدم مراجعه به دندانپزشک در کاهش طول عمر لمینت
    امروزه افراد هستند که بسیاری روی دندان‌های خود لمینت دندانی انجام داده‌اند. برای این افراد، مراجعه به ‌صورت دو بار در سال به دندان‌پزشک الزامی خواهد بود. این مراجعات به ‌منظور بررسی و چکاپ وضعیت لمینت دندان انجام می‌گیرند. در طی این مراجعات، دندان‌پزشک موارد بسیاری همچون احتمال وجود عفونت در دندان‌ها یا لثه و مواردی این‌چنینی را مورد سنجش قرار می‌دهد. احتمال دارد که مشکلی برای لمینت دندانی پیش آمده باشد؛ اما فرد به این مسئله پی نبرده باشد. با داشتن مراجعات منظم به دندان‌پزشک می‌توان از سلامت لمینت‌های دندانی اطمینان حاصل کرد.
  2. عادات رفتاری نامناسب و تاثیر آن در کاهش عمر لمینت
    از دیگر عوامل موثر بر طول عمر لمینت دندانی، می‌توان به داشتن عادات رفتاری صحیح یا غلط اشاره کرد. عادت‌های رفتاری همچون ناخن جویدن، دندان قروچه یا جویدن اجسام سفت و سخت از سری عادات بد رفتاری به ‌حساب می‌آیند که امکان دارد لمینت‌های دندانی را با آسیب‌هایی جدی مواجه کند و طول عمر و میزان ماندگاری آن‌ها را کاهش دهد.بنابراین عادات بد رفتاری باید کنترل شوند و همچنین برای ترک آن‌ها اقدامی صورت بگیرد‌. برای برطرف کردن مشکلاتی همچون دندان قروچه فرد باید پیش از انجام هرگونه درمان زیبایی برای برطرف کردن آن اقدام کند. مسئله دندان قروچه در اصل از اعصاب فرد نشات می‌گیرد و باید برای درمان آن اقدامات لازم صورت پذیرند.
  3. نوع تغذیه نامناسب و کاهش طول عمر لمینت
    سبک غذایی و تغذیه فرد را نیز می‌توان از دیگر عوامل موثر در تعیین طول عمر لمینت دندانی دانست. نوع تغذیه در واقع بیشترین نقش را در تعیین میزان ماندگاری دندان‌های لمینت شده دارد. به عبارتی دیگر، میزان شفافیت، زیبایی و سلامت لمینت‌های دندانی وابسته به نوع تغذیه فرد است. اگرچه که گفته می‌شود لمینت دندانی به سادگی تغییر رنگ نمی‌دهد؛ اما قطعیتی برای این مسئله وجود ندارد.بنابراین توصیه ما به شما این است که از نوشیدنی‌های رنگی یا غذاهای حاوی رنگ استفاده نکنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید. همچنین مصرف مواد غذایی چسبناک و جویدنی نیز توصیه نمی‌شود. با رعایت نکات تغذیه‌ای احتمال کنده شدن لمینت دندانی از روی دندان‌ها کاهش می‌یابد و ماندگاری و دوام آن‌ها افزایش خواهد یافت.
  4. عدم رعایت مراقبت های بهداشتی
    توجه به مراقبت‌های بهداشتی را می‌توان از اصول اولیه سبک زندگی سالم دانست. اهمیتی ندارد که شما کدام یک از درمان‌های پزشکی یا زیبایی را انجام داده‌اید یا حتی نداده‌اید، در هر صورت رعایت نکات مراقبتی بهداشتی الزامی خواهد بود. در خط اول مراقبت‌های بهداشتی استفاده از نخ دندان، مسواک زدن و نیز دهانشویه قرار دارند. این موارد در پاکسازی دندان‌ها از هرگونه آلودگی احتمالی نقش موثری خواهند داشت و استفاده از آن‌ها به ‌صورت منظم سبب می‌گردد که زیبایی دندان‌های فرد در بلندمدت حفظ شود. در این شرایط میزان ماندگاری و دوام لمینت‌های دندانی نیز افزایش می‌یابد.در زمینه انتخاب مسواک، استفاده از مسواک‌های بسیار نرم توصیه می‌شود تا شاهد ایجاد خراشی روی لمینت دندانی نباشیم. همچنین نوع خمیر دندان مصرفی شما نیز حائز اهمیت است. در صورتی که فرد به نکات مراقبت‌های بهداشتی توجهی نداشته باشد، این موارد سبب می‌گردند که به روکش دندان‌های فرد آسیب وارد شود و گاها شاهد تغییر رنگ و کاهش طول عمر لمینت دندانی باشیم.

چگونه می‌توانیم از کاهش طول عمر لمینت جلوگیری کنیم؟

لمینت‌های سرامیکی در واقع از محبوبیت بالایی در بین سایر روکش‌های زیبایی دندان برخوردار هستند‌؛ چراکه این نوع از لمینت‌های دندانی استحکام و مقاومت بالایی دارد. راهکارهای زیادی وجود داشته که به فرد کمک می‌کند تا میزان ماندگاری و دوام لمینت افزایش یابد. در این صورت علاوه‌بر افزایش دوام و ماندگاری، دیگر نیازی به صرف هزینه برای تعویض لمینت نخواهید داشت. از جمله راهکارهای افزایش طول عمر لمینت باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از کاهش طول عمر
    ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین اقدام برای افزایش طول عمر لمینت دندان را می‌توان رعایت بهداشت دهان و دندان دانست. قرار نیست که برای مراقبت از این روکش‌ها کار به ‌خصوصی انجام دهید. تنها انجام روتین‌های ساده مراقبتی کفایت می‌کند. به بیانی دیگر، همان شیوه‌ای که برای مراقبت از دندان‌های طبیعی خود به ‌کار می‌گیرید را باید روی دندان‌های لمینت شده خود نیز پیاده کنید. برای مراقبت از دندان‌ها روزی دو بار مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه توصیه می‌شود. رعایت این نکات می‌تواند تضمینی برای سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و همچنین روکش‌های پرسلن باشد.
  2. کاهش میزان مصرف غذای رنگی، قلیایی و اسیدی
    در حالت کلی لمینت‌ها در برابر جذب مواد رنگی از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ اما ممکن است که استفاده زیاد از مواد غذایی و نوشیدنی‌های قلیایی، اسیدی و رنگی منجر به تغییر رنگ لمینت دندانی شود. شکلات، توت‌های رنگی، قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار نمونه‌هایی از این مواد رنگی، قلیایی و اسیدی هستند.به دنبال مصرف این مواد غذایی امکان دارد که لمینت‌های دندانی تغییر رنگ دهند و رنگ‌ آن‌ها رو به زردی برود. بنابراین توصیه ما به افراد این است که محدودیتی برای مصرف این قبیل از غذاها در نظر گرفته شود. همچنین بعد از خوردن آن‌ها هرگز مسواک زدن را فراموش نکنید. در شرایطی که فرصت مسواک زدن را ندارید، سعی کنید که دهان خود را با آب شست‌و‌شو دهید.
  3. استفاده از محافظ شبانه در صورت داشتن دندان قروچه
    عادت بدی تحت عنوان دندان قروچه وجود دارد که تاثیر چشم‌گیری بر ماندگاری لمینت دندان خواهد داشت. این عادت ناشی از اضطراب خود فرد است و به این صورت بوده که فرد تحت اضطراب دندان‌های خود را روی یکدیگر می‌فشارد. در واقع عادت دندان قروچه، ساییدگی و لب‌پر شدگی را به ‌دنبال دارد. افرادی که از عادت دندان قروچگی رنج می‌برند، به منظور جلوگیری از ورود آسیب به لمینت دندانی باید از محافظ شبانه استفاده نمایند. برای تهیه آن کافی است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید و نایت گاردی اختصاصی را برای دندان‌های خود تهیه فرمایید.
  4. عدم مصرف سیگار
    مصرف سیگار و دیگر دخانیات اثری منفی بر سلامت لمینت دندان بر جای می‌گذارد. استعمال دخانیات سبب می‌گردد که لمینت دندانی فرد تغییر رنگ دهد و همچنین دندان دچار پوسیدگی شود. مصرف سیگار شرایط لازم برای ایجاد بیماری‌های لثه را نیز فراهم می‌کند. همین موارد سبب خواهند شد که طول عمر لمینت‌ها کاهش یابد. افراد بسیاری لمینت دندانی را به منظور رفع نواقص دندانی و بهبود ظاهر دندان‌ها انجام می‌دهند و مصرف دخانیات سبب می‌شود که افراد از هدف اصلی خود از انجام لمینت دندانی دور بمانند. در این شرایط، شرط داشتن دندان‌هایی با ظاهری زیبا ترک مصرف دخانیات است.
  5. عدم استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار
    در اصل روکش‌های لمینتی مقاومت بالایی دارند؛ اما این دلیل نمی‌شود که افراد از دندان‌های خود به ‌‌عنوان ابزار استفاده کنند. برای نمونه اقداماتی مانند باز کردن درب بطری، کیسه‌های پلاستیکی یا بریدن چسب امکان دارد که این روکش‌های لمینتی را در معرض آسیب قرار دهند. استفاده از دندان‌ها به ‌عنوان ابزار می‌تواند لب‌پر شدگی، ترک خوردگی و شکستگی آن‌ها را به ‌‌دنبال داشته باشد.
  6. نخوردن غذاهای سفت
    افرادی که لمینت دندانی انجام داده‌اند، هرگز نباید خوراکی‌های سفت مصرف کنند. همچنین شکستن پوست تخمه و آجیل نیز امکان داشته که برای آن‌ها گران تمام شود. در صورتی که شما عاداتی همچون جویدن یخ دارید، باید این عادت خود را کنار بگذارید؛ چراکه تمامی این موارد می‌توانند لمینت دندانی شما را در معرض شکستگی قرار دهند و از طول عمر مفید آن بکاهند. موارد ذکر شده تنها عوامل تهدیدکننده برای لمینت‌های دندانی به ‌حساب نمی‌آیند و این موارد می‌توانند سلامت دندان‌های طبیعی را نیز در خطر قرار دهند.
  7. استفاده از محافظ دندان
    در بعضی از موقعیت‌ها به منظور حفاظت از لمینت دندان باید محافظ دندان به ‌کار گرفته شود. محافظ دندان در طول فعالیت‌های ورزشی به ‌خصوصی همچون بوکس و ورزش‌های رزمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ورزش‌ها احتمال دارد که به صورت فرد و بالتبع دندان‌های او ضربه وارد شود و بشکنند. با کمک محافظ دندانی، لمینت‌های دندان‌ از هرگونه آسیب در امان خواهند ماند.
  8. انجام چکاپ های شش ماهه دندان‌پزشکی
    برای این‌که فرد از سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کند، باید هر شش ماه یکبار به ‌صورت منظم برای انجام چکاپ اقدام نماید. دندان‌های لمینت شده نیز همچون دندان‌های طبیعی نیازمند انجام چکاپ هستند. در این صورت افراد هرچه سریع‌تر در جریان آسیب‌های وارده احتمالی قرار خواهند گرفت و پیش از این‌که آسیب گسترش یابد، درمان می شوند. افراد در این صورت هزینه کمتری را متحمل خواهند شد.

عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان

پیش از اینکه فرد برای انجام لمینت دندان اقدام کند، بهتر است که با عوامل دخیل بر میزان دوام لمینت دندانی آشنا شود و آن‌ها را مد نظر قرار دهد. عوامل متعددی در تعیین مدت زمان ماندگاری لمینت دندان نقش دارند. جنس لمینت، میزان مهارت دندان‌پزشک و سن بیمار از جمله این موارد اثرگذار هستند.

  • جنس لمینت
    از سری عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان می‌توان به جنس مواد به ‌کار گرفته شده اشاره کرد. در صورتی که در ساخت لمینت دندانی از برندهایی باکیفیت و مرغوب استفاده شود، روکش لمینتی از طول عمر بالاتری برخوردار خواهد بود.
  • مهارت دندانپزشک در نصب آن
    برای این‌که نتیجه دلخواه از انجام لمینت دندانی حاصل گردد و فرد بتواند در درازمدت از مزیت‌های لمینت بهره‌مند شود، باید در انتخاب دندان‌پزشک دقت نماید؛ چراکه میزان مهارت دندان‌پزشک در نصب لمینت دندانی تاثیر بسزایی در تعیین میزان دوام و ماندگاری آن دارد. انجام لمینت دندان ظرافت و دقت بسیار بالایی را می‌طلبد.دندان‌پزشک باید به ‌گونه‌ای لمینت دندان را نصب کند که دندان‌های لمینت شده بیشترین شباهت را به دندان‌های طبیعی داشته باشند. در صورتی که دندان‌پزشک شما از مهارت و تبحر لازم برخوردار نباشد، فرد نتیجه رضایت‌بخشی را کسب نخواهد کرد. در این شرایط فرد باید مجددا برای نصب لمینت اقدام نماید که این کار صرف هزینه و وقت اضافی را برای فرد به دنبال خواهد داشت.
  • سن بیمار
    هنگامی که سن افزایش می‌یابد، بافت لثه نیز با گذر زمان به عقب رانده می‌شود. در نتیجه این حرکت، طول دندان‌ها افزایش پیدا می‌کند‌. در این صورت میان لثه و لمینت دندان فاصله‌ای به ‌وجود می‌آید. فاصله ایجاد شده جلوه ناخوشایندی به ظاهر لمینت‌ها می‌دهد و از زیبایی ظاهری فرد به هنگام لبخند زدن می‌کاهد

نتیجه عدم رعایت بهداشت دندان بعد از لمینت

در صورتی که فرد پس از انجام لمینت دندان به بهداشت دهان و دندان توجهی نداشته باشد، امکان دارد که به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان دچار شود. ابتلا به بیماری‌ لثه سبب می‌گردد که لثه به عقب کشیده شده و در نتیجه فاصله‌ای میان دندان‌ها و روکش ایجاد شود. در این فاصله باکتری‌ها و پلاک‌ها تجمع خواهند یافت و در نهایت دندان فرد دچار پوسیدگی می گردد. در این شرایط دندان فرد قادر به نگهداری از لمینت دندان نخواهد بود و از طول عمر مفید روکش‌های دندانی کاسته خواهد شد.

سخن پایانی

دلایل کاهش طول لمینت دندان چیست؟ لمینت دندان یکی از روش‌های بسیار مناسب برای ایجاد طرح لبخند به ‌شمار می‌رود که به ‌دلیل برخی ویژگی‌ها و مزایا همچون داشتن دوام و ماندگاری بالا طرفداران بسیاری دارد. بدون شک هر روش درمانی هزینه‌های خاص خود را به ‌‌دنبال خواهد داشت و لمینت دندان نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای این‌که فرد بتواند برای مدت زمان بیشتری از لمینت دندان استفاده کند و از مزایای آن بهره‌مند شود، باید نسبت به دلایل کاهش طول عمر لمینت دندان شناخت پیدا کند. با داشتن آگاهی نسبت به آن‌ها فرد می‌تواند از هزینه‌های احتمالی در آینده بکاهد.

جدید ترین مطالب
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید